موسسه بازاریابی معتبری در انگلستان، مفهوم بازاریابی را این گونه بیان می کند:
بازاریابی فرآینده مدیریتی میباشد که مسئولیت شناسایی، پیشبینی و تامین
نیازهای مشتری را به شکل سودآور بر عهده دارد. بازاریابی در واقع
پیشبینی، مدیریت و برآورده کردن نیاز از طریق فرآینده مبادله میباشد.
طبق نظر کاتلر: بازاریابی فرآینده است که از طریق آن افراد و گروها نیازها
و خواستههای خود را از طریق تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران
تامین می کنند.
روند مبادله کالا شامل مراحل مختلفی است. فروشندگان باید در مورد خریداران
تحقیق، نیازهای آنان را شناسایی، کالاهای خوبی را طراحی و آنها را قیمت
گذاری کنند و اقدامات لازم را برای پیشبرد فروش آنها انجام دهند.
فعالیتهایی مانند توسعه محصول، تحقیق، ارتباط، توزیع، قیمت گذاری و خدمات
در زمرهی فعالیتهای اصلی بازاریابی محسوب میشود.
آغاز کار ، هماهنگ کردن استراتژی بازاریابی با استراتژی سازمان است
باید رفتار خریدار را هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ گروهی ( خریدهای سازمانی ) بررسی کنید.
تا آنجایی که ممکن است جهت حفظ مزیت رقابتی، محصولات و خدمات خود را متمایز کنید.
ثانیه به ثانیه اهداف خود را یادآوری کرده و از آن پیروی کنید.
جهت تشخیص فرصتها و چالشهای موجود، محیط بازار را به دقت بررسی کنید.
چنانچه لازم است فرایند جهانی سازی را آغاز کرده اما به نیازهای داخلی نیز توجه کنید.
حائز اهمیت است که بر کنترل سنجش و تطابق هدفهای بازاریابی با یکدیگر تمرکز کنید.
خبر گیری و کسب اطلاعات در مورد رقبا میتواند دانش سازمانی شما را تغییر دهد.
در راستای استراتژی بخشبندی بازار هدف، اجزای مختلف آمیخته بازاریابی را به گونهای مطلوب با یکدیگر ترکیب کنید تا موثر واقع شوند.
ذات دانشی که از مشتریان و رقبا کسب میکنید اگر به گونهی مؤثری استفاده شود، قدرت رقابت را در شما افزایش میدهد.
رویه صحیح آن است که به سخنان مشتریان و شرکای تجاری خود به دقت گوش کنید.
زوایاس عملکرد خود را ارزیابی، فعالیتهای بازاریابی خود را کنترل و کارمندانتان را تشویق کنید.
کنکاشها و ارزیابیهای غیر مالی به اندازهی ارزیابیهای مالی مهم هستند.
گامهای بر داشته شده در برنامههای عملیاتی بازاریابی، باید بخشی از برنامه استراتژیک بازاریابی باشد.
فراموش نکنیدکه جهت حفظ کارایی بازاریابی خود باید افراد(کارمندان و مشتریان) ، عملکرد و تولیدات خود را همواره کنترل کنید.
قطعا کیفیت باید عاملی اصلی و تاثیر گذار بر تمام زوایای عملکرد تجاریتان باشد.
سریعا بازاریابی ارتباطی خود را تقویت کنید.
شعار اصلی سازمان شما باید ارایه خدمات عالی به مشتریان باشد.
لازم است که سازمان خود را به یک سازمان بازارگرا تبدیل کنید.
ماهیت اصلی بازاریابی را درک کنید.
نهایتاً، پیروی از ارزشهای اخلاقی موجب میشود که شما برای مشتریان خود ارزش قائل شوید.
واضح است که تنها کسب مزیت رقابتی کافی نیست شما باید آن را حفظ کرده و در جهت بقای آن بکوشید.
همیشه اعتقاد راسخ، تعهد و روابط اجتماعی قوی باعث موفقیت شما در زمینهی بازاریابی میشود.
یادتان نرود که برای کسب نتایج مثبت در زمینهی بازاریابی باید اشتیاق و رغبت را در کارمندانتان افزایش دهید.
همهی دانشجویان بازاریابی باید با مفهوم چرخهی عمر محصول آشنا شوند. این مفهوم فروش، سود، موقعیت مشتریان و رقبا را شرح میدهد و چهار مرحله دارد: معرفی، رشد، بلوغ و افول.
در این مرحله، ابتدا محصول به بازار معرفی میشود و برای باز کردن جای پای آن در بازار کوشش میشود. در این مرحله فروش به کندی افزایش مییابد و رقابت در این مرحله محدود است.
مشتریان اولیهی آن، کسانی هستند که تمایل به ریسک دارند و ترجیح میدهند که پیشتاز باشند. در این مرحله حاشیه سود بسیار پایین است و در برخی مواقع به جای سود، حتی ضرر حاصل میشود.
هنگامی که محصول به خوبی در بازار پذیرفته شود، فروش آن افزایش مییابد. این در واقع دورهای است که فروش دارای نرخ رشد افزایشی است.
در اواخر دورهی رشد، سود حاصل از فروش، شروع به کاهش میکند. در این مرحله میزان فروش هنوز رشد دارد. اما با نرخ محصول به طور دایم در حال کاهش است. هنگامی که محصول وارد چنین مرحلهای میشود، آن را در دورهی بلوغ مینامند.
پس از مرحلهی بلوغ هنگامی که اکثر مشتریان بازار هدف، محصول را خریداری کردند، مرحله افول محصول آغاز میگردد.
هر حرفهای مشتریان خاص خود را دارد. هر کارمند باید مشتریان ویژهی خود را مشخص کند.
همهی شرکتهای برتر و مدیران بخشها، دو روز در ماه را به ملاقات با مشتری( عمده و جزئی) تولید کننده و توزیع کننده اختصاص میدهند.
هر فردی در سازمان باید حداقل دو مشتری را در سال ملاقات کند.
مشتریان باید هر ساله به گونهای منظم معیارهای کیفیت و خدماتتان را
ارزیابی کنند. آیا شرکت تلاش میکند تا مشتریانش در ارزیابی کالا و
خدماتشان، لب به تحسین بگشایند؟
ده عضو از اعضای اصلی هیات مدیره شرکت شما باید در نمایشگاه تجاری سال آینده، کاملترین محصول تولیدی شرکت را به معرض نمایش بگذارند.
کارمندان بخش مالی و حسابداری حداقل باید در هفته دو روز با مشتریان داخلی در تماس باشند.