رتبه الکسا وبلاگ من کم است و پیشرفتی نمیکند؟
این سوالی بود که چند وقت پیش از خودم پرسیدم.
وبسایت دیگری دارم که چند ماه از تاسیس آن میگذرد ولی آن هم فاقد رتبه الکسا است.
این قبیل سوالها باعث شد که کمی بیشتر در این زمینه تحقیق کنم.
و ببینم اصلاً رتبهی الکسا چیست و چرا باید نسبت به آن حساس یا بیتفاوت باشیم.
اگر با رتبهبندی الکسا یا Alexa Rank آشنا باشید الکسا یکی از شرکتهای زیر مجموعه آمازون است که برای وبسایتهای موجود در جهان یک عدد به عنوان رتبه سایت اختصاص میدهد.
این عدد نشان میدهد که این وبسایت در بین میلیونهای سایت دیگر چه جایگاهی دارد. مثلاً گوگل رتبه الکسای ۱ را دارد یعنی پرترافیکترین سایت دنیا محسوب میشود. رتبه الکسا برای یک سایت حداکثر میتواند ۳۰ میلیون باشد.
برای توضیحات بیشتر در این زمینه میتوانید به درس الکسا چیست؟ در متمم مراجعه کنید.
حال اولین سوالی که معمولاً پرسیده میشود:
من چند کاربرد مشاهده کردم که در جاهای مختلف هم به آن اشاره شده (+):
۱- تبلیغات بنری: برای سایتهایی که فضای تبلیغاتی و جایگاه بنری میفروشند رتبه الکسا میتواند معیاری برای تبلیغ دادن و تبلیغ گرفتن باشد.
مثلاً برای سایتهای خبری که بخشی از فضای خود را اجاره میدهند داشتن رتبه بالا مزیت محسوب میشود. از طرفی اگر قصد داشته باشید بنر تبلیغاتی خود را در یک سایت قرار دهید یکی از معیارهای انتخاب میتواند رتبه الکسا آن باشد.
مثلاً تصویر زیر تعرفه تبلیغات اینترنتی صباویژن است که در مقابل نام پذیرنده آگهی رتبه الکسا آن هم درج شده است
۲- قیمتگذاری سایت: اگر قصد خرید یا فروش سایت را دارید رتبهی الکسا میتواند پارامتری مهمی برای معامله و ارزشگذاری سایت محسوب شود.
۳- مقایسه سایتها: شاید مهمترین کاربرد رتبهی الکسا مقایسه چند سایت با یکدیگر باشد.
اصلاً واژه Rank در ذات خود به رتبهبندی اشاره داد و رتبهبندی زمانی معنی پیدا میکند که چند سایت به ترتیب از بهترین به بدترین چیده شوند.
مثل مسابقات اتومبیل رانی. اینکه بدانیم سایت A بهتر است یا سایت B. پس در اصل بیشترین استفاده رتبهی الکسا برای مقایسه چند سایت با همدیگر یا مقایسه با سایتهای رقیب است.
حال به چرایی مساله پرداختیم سوال بعدی این است:
الکسا در وبلاگ خود توضیح داده که اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع مختلف جمعآوری میکند. از جمله:
۱- اطلاعات افرادی که افزونه الکسا را روی مرورگر خود نصب کردهاند
۲-اطلاعات افرادی که افزونههای دیگر را نصب کردهاند (بیش از ۲۵ هزار افزونه). اطلاعات این پلاگینها و افزونهها در اختیار الکسا قرار داده میشود.
۳- اطلاعات افرادی که مستقیماً اسکریپ الکسا را روی سایت خود نصب کردهاند.
الکسا با جمع آوری این اطلاعات و بکار گیری مدلهای پیشرفته آماری در نهایت میتواند رتبه هر سایت را تخمین زند.
توضیحات الکسا دقیقاً مخالف نظر عدهی است که اظهار میکنند تنها منبع جمعآوری اطلاعات خود افزونه Alexa است و توضیح میدهند که اگر کسی از صاحب سایت یا بازدید کنندگان این افزونه را روی مرورگر خود نصب نکرده باشند رتبه آنها کاهش پیدا میکند یا میگویند چون الکسا تنها متکی به افزونه خود است پس قابل اتکا نیست یا حداقل در ایران نمیتوان به آن استناد کرد.
اگر رتبه الکسا را مانند یک فرمول در نظر بگیریم این فرمول از دو شاخص مهم زیر تشکیل شده است (+)
۱- بازدید کنندگان یونیک و غیرتکراری (Unique Visitors): تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد که در یک روز مشخص به سایت مراجعه میکنند.
۲- تعداد صفحات بازدید شده (Pageviews): تعداد صفحات غیرتکراری از یک سایت که کاربران در یک روز از آن دیدن میکنند. غیرتکراری یعنی اگر یک کاربر یک صفحه مشخص را در یک روز بیش از یک بار دیدن کند تنها یک واحد محاسبه میگردد. ولی اگر کاربر از یک صفحه در دو روز مختلف بازدید داشته باشد دو واحد محسوب میشود. به زبان ساده اگر شما در یک روز چند دقیقه پشت سر هم یک سایت را رفرش کنید از نظر الکسا این تنها یک بازدید قلمداد میشود.
الکسا با ترکیب و محاسبه دو شاخص بالا برای سه ماه اخیر رتبه جهانی هر سایت را اعلام میکند. البته رتبه کشوری براساس یک ماه اخیر تخمین زده میَشود.
با این توضیحات به نظر میرسد اگر سایتی بخواهد رتبه الکسای خود را افزایش دهد احتمالاً دو استراتژی زیر را در نظر میگیرد:
۱- بازدیدکنندگان جدیدی به سایت خود جذب کند.
۲- از کاربران بخواهد یا طوری برنامه ریزی کند که صفحات بیشتری را بازدید کنند. یعنی درگیری یا engagement بیشتری با سایت داشته باشند.
البته این دو به تنهایی “تضمینکننده” افزایش الکسا نیست.
اگر یک سایت را مثل یک فروشگاه زنجیرهی در نظر بگیریم رتبه الکسای بالا یعنی فروشگاهی بسیار شلوغ که مردم به تمام گوشه های آن میروند و حداقل از چند دپارتمانها از آن دیدن میکنند. (حتی اگر خرید هم نکنند)
توضیح اضافی اینکه الکسا ترافیک مربوطه به سابدامین یا صفحات داخلی (xyz.domain.com یا domain.com/xyz) را اندازهگیری نمیکند مگر اینکه به صورت بلاگ باشند. (xyz.blogfa.com)
چند دلیل عمده برای رتبه پایین یک سایت وجود دارد:
۱- بازدید کننده کم: همانطور که در بخش قبل هم توضیح داده شد تعداد بازدیدکننده یکی از معیارهای مهم ارزیابی الکسا است. البته الکسا اشاره میکند اگر بازدیدکنندگان شما در ماه کمتر از هزار نفر باشند احتمالاً رتبه الکسا نخواهید گرفت یا مقدار دقیقی نخواهد بود.
۲- خطای آماری: چون کاربرانی که الکسا به عنوان نمونه یا sample از آنهآ استفاده میکند و اطلاعات رفتاری آنها را تحلیل میکند تنها بخش کوچکی از کل کاربران اینترنت هستند پس ممکن است تخمینهای آماری اشتباه باشند و رتبه شما با خطای زیاد نشان داده شود.
۴- رقبای قویتر: این را در نظر بگیرید که الکسا یک رتبه بندی و ranking هست. یعنی جایگاه هر کس “نسبت به” دیگران سنجیده میشود. بعضاً افراد گلایه میکنند که بازید کننده آنها افزایش پیدا کرده ولی همزمان رتبه الکسا آنها کاهش پیدا کرده. این تناقض چطور قابل توضیح است؟
پاسخ اینکه شرکت الکسا رتبه شما را به صور نسبی و نسبت به سایر رقیب میسنجد و اگر رقیبان فعالیت خود را افزایش دهند رتبه الکسا شما کم خواهد شد. حتی اگر شما زحمت بیشتری نسبت به گذشته کشیده باشید.
این قانون هر نوع مسابقه و رتبه بندی است. فرض کنید امروز شما در یک مسابقه دو شرکت میکند و مقام سوم را کسب میکنید. در طول ماه آینده شما بیشتر تمرین میکنید و بار دیگر در مسابقه شرکت میکنید و حتی خیلی بیشتر از گذشته تلاش و تقلا میکنید ولی ممکن است این سری رتبه چهارم را به دست بیاورید چرا؟ چون رقیبان شما سعی و تلاش بیشتری نسبت به شما داشتند. با اینکه زحمات شما ستودنی است ولی همیشه جایگاه برتر محدود است و به همه اختصاص پیدا نمیکند.
۳- دم بلند یا long tail: اگر رتبه جهانی الکسای شما بیش از ۱۰۰۰۰۰ (صدهزار) باشد احتمالاً رتبه شما از دقت کافی برخوردار نخواهد بود و قابل استناد نیست. علت آن پدیده دم بلند یا Long tail است. (+)
اگر نمودار تعداد بازدیدگنندگان به رتبه الکسا یک سایت را ترسیم کنیم چیزی مانند شکل زیر خواهد بود.
همانطور که مشاهده میکنید گوگل در ابتدای یا سر نمودار قرار گرفته و بیشترین حجم بازدید کننده را دارد. سایتهایی که در سر نمودار قرار دارند بازدیدکننده بیشتری نسبت به سایتهای انتهایی یا دم نمودار دارند.
نمودار نشان میدهد هر چه قدر به سر نمودار نزدیک شوید به حجم بسیار زیادی از بازدید کننده نیازمندید تا رتبه شما افزایش پیدا کند. مثلا ترافیکی که یک سایت با رتبه ۱۰ جذب میکند بسیار بسیار بسیار بیشتر از یک سایت با رتبه ۲۰۰ است. یعتی رشد رتبه نسبت به ترافیک خطی نیست.
ولی وضعیت در دم نمودار کاملاً برعکس است. به خاطر شکل خاص نمودار کوچکترین تغییری در ترافیک یک سایت باعث تغییر بسیار زیاد در رتبه الکسا سایت خواهد شد.
مثلا شاید اضافه شدن چند کاربر جدید به سایت الکسا آن را از ۱۰ میلیون به ۹ میلیون کاهش دهد. یعنی تغییر در حد یک میلیون.
پس وقتی رتبه جهانی سایت شما بیشتر از صدهزار است فکر کردن به رتبه الکسا احتمالاً کار بیهودهیی است. چون اصلاً در رنج بالای صدهزار رتبه بسیار متغیر و نوسانی است. وقتی رتبه سایت بالا است حتی اضافه شدن شاید چند کاربر بتواند رتبه سایت را دگرگون کند.
الکسا در مقاله خود به عدد صدهزار اشاره میکند ولی منظور رتبه جهانی است و حرفی از رتبه کشوری به میان نمیآید.
من هم آماری در این زمینه ندارم ولی به نظرم برای رتبه کشوری رنکهای بیش از ۱۰۰۰ شاید قابل اتکا نباشند و اگر بخواهیم با قدرت در مورد وضعیت یک سایت یا وبلاگ نظر دهیم باید منتظر بمانیم تا به کلاس سایتهای سه رقمی وارد شود. البته این عدد حدس و گمان شخصی من است و اگر شما احساس میکنید که این عدد خیلی کم یا زیاد هست ممنون میشوم در بخش کامنتها به آن اشاره کنید.
الکسا توضیح میدهد که هر چه قدر رتبه یک سایت افزایش پیدا کند تخمینهایی بهتر از سایت میتوان زد. یعنی اطلاعاتی که الکسا در مورد سایتهای برتر مثل گوگل یا یوتیوب یا فیس بوک متشر میشود بسیار دقیقتر و بهتر از سایتی است که رتبه آن ۱۰۰۰ است.
لینک منبع مطلب :
http://cylog.ir/%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%B3%D8%A7-%DA%A9%D9%85/