استیو جابز درباره تمام کارهایی که انجام داد نوعی نگرش منحصر به فرد داشت. خاص بودن شخصیت او، روش کارش، محصولش و کل کمپانی اپل درسهای فراوانی برای ما دارد. در واقع، تنها شیفتگان فناوری و یا طرفداران محصولات اپل نیستند که میتوانند از زندگی او و راهبردش چیزی بیاموزند بلکه تمام دنیا میتواند با لحاظ کردن تعدادکمی از نکات استیو جابز درسی بیاموزند.
استیو جابز درباره تمام کارهایی که انجام داد نوعی نگرش منحصر به فرد داشت. خاص بودن شخصیت او، روش کارش، محصولش و کل کمپانی اپل درسهای فراوانی برای ما دارد. در واقع، تنها شیفتگان فناوری و یا طرفداران محصولات اپل نیستند که میتوانند از زندگی او و راهبردش چیزی بیاموزند بلکه تمام دنیا میتواند با لحاظ کردن تعدادکمی از نکات استیو جابز درسی بیاموزند.
۵ درس درباره بازاریابی اینترنتی که از استیو جابز می توانیم بیاموزیم
۱- تمرکز خود را تنها بر یک موضوع در زمانی مشخص قرار دهید
استیو جابز زمانی که در سال ۱۹۹۷ دوباره به اپل ملحق شد نظر خودش را درباره عدم موفقیت های واقعی اپل اینگونه گفت که شرکت و تیم مبتکرش در تلاش است که بر صدها موضوع در یک زمان تمرکز داشته باشد. این قضیه باعث می شود که نه تنها انرژی را از بین می برد بلکه بهره وری کلی شرکت را هم کاهش می دهد. درسی که بازاریابان اینترنتی باید از این موضوع بگیرند اهمیت تمرکز بر مهم ترین تاکتیک های بازاریابی اینترنتی است. بنابراین تنها بدانید که چه چیزی برای کسب و کار شما بهتر کار می کند و تمرکز صد در صدی خودتان را به آن بدهید و به دیگر راهبردهای به ظاهر مطلوب نه بگوئید. هر شرکتی متفاوت است و تمام تاکتیک ها برای شما سودمند نیست.
۲- یک تصویر ساده از صدهزار کلمه موثرتر است
استیو بر این راز ساده واقف بود و در نتیجه اپل همیشه از تصاویر بیشتر و
کلمات کمتری در تبلیغاتش استفاده میکرد. صرف نظر از این که این تبلیغات
در رسانههای چاپی در اواخر دهه هشتاد ارائه میشد یا رسانههای الکترونیکی
و کمپینهای تبلیغاتی امروزه این اصل همواره مورد ملاحظه قرار گرفته است.
اپل همواره کلمات کمتر و تصاویر و ویدئوهای بیشتری را مورد استفاده قرار
داده است. چرا؟ بدیهی است که تصویر تاثیر مستقیمتری دارد و به تلاش کمتری برای فهمیده شدن توسط بیننده نیاز دارد.
نکته کلیدی این جاست که تلاشهای شما در زمینه بازاریابی اینترنتی
زمانی بهتر جواب میدهد که کارهای که انجام می دهید شامل تعداد بیشتری
اینفوگرافیک، بازاریابی ویدیویی و سایر روش هایی که برای بینندگان قابل
هضمتر است و یا به صورت طبیعی با سرعت بیشتر قابل انتقال است باشد.
۳- فرهنگ ابداع و نوآوری را به وجود آورید
جابز زمانی چنین گفت:” پولدارترین آدم توی قبرستان بودن برای من اهمیتی
ندارد. چیزی که برای من مهم است این است که شب قبل از این که به خواب روم
با خودم بگویم کاری فوقالعاده را به ثمر رساندهام”. او همواره به خلاقیت و
نوآوری اعتقاد داشت و اعضای تیماش را هم در این زمینه تشویق میکرد.
در زمینه ایدههای بازاریابی اینترنتیتان دیدگاهی کاملا خلاقانه داشته
باشید. تکنیکهای جدید را امتحان کنید، جستوجوهای بیشماری را انجام دهید و
سبک خاص خودتان را در بازاریابی کشف کنید. محتوای بهتر و خاصتری را به
وجود آورید.
۴- هرگز فراموش نکنید که زمان کوتاه است
جابز در زمان مرگ خود تنها ۵۶ سال سن داشت، او در جوانی درگذشت. او همواره درباره مردن در جوانی با دیگران حرف میزد و واقعا برای خلق محصولات جدید و مبتکرانه در شتاب بود. او وسواس خاصی در زمینه انجام سریع کارها داشت و این کار را نیز انجام داد. در مدت زمانی کوتاه، او انقلاب فناوریای را به راه انداخت که دیگر شرکتها حتی نمیتوانستند به آن فکر کنند. بر برنامه بازاریابیتان تمرکز کنید و سریع کار کنید تا تغییرات پایداری را به وجود آورید تا یک رهبر صنعتی شوید نه یک پیرو.
۵- از مشتریانتان بیاموزید
استیو میدانست خبرگان بازاریابی مطابق نیاز مشتریانشان کار نمیکنند. به این دلیل او از ارزیابی نظرات مشتریان استقبال میکرد و همواره سعی داشت بداند مشتری دقیقا چه محصولی را میخواهد. به همین دلیل است که مردم آیفون و آیپد را دوست دارند. نظرات مشتریان خود را ارزیابی کنید تا دریابید آنها واقعا چه میخواهند و این معلومات را در کارهای بازاریابی خود لحاظ کنید.
صحبت پایانی
همیشه تلاش کنید که از روش های مختلف بازاریابی استفاده کنید. تلاش نکنید که از همه روش های بازاریابی استفاده کنید! به خاطر اینکه قطعا شما نمی توانید در همه زمینه ها به صورت همزمان و به خوبی عمل کنید. چند نوع بازاریابی که برای کارتان سودمند است را انتخاب کنید و بر روی همان ها تمرکز کنید. سعی نکنید که از هر روشی استفاده کنید. از همان روش های کم و تاثیرگذار استفاده کنید. اینطوری در همان بخش های کم می توانید نتایج عالی را رقم بزنید.